Fodbold ildsjæl i Ubberud IF

30. januar 2020 kl. 17:56

Træner, dommer, ungdomsformand og stævneansvarlig er de titler, som man umiddelbart vil kunne sætte på Kasper Albrechtsen Ubberud IF.

Men det er ikke nok, for han er også medlem af samarbejdsudvalget, som er et udvalg, der fra 2017 samlede alle børn og unge fra Korup IF. og Ubberud IF i en fælles afdeling. Han var oven i købet en af initiativtagerne til samarbejdet.

Mangler man nye børnemedlemmer, vender man blikket mod Kasper, og kort tid efter har han indgået en aftale med Ubberud skole om en fodbolddag i hallen, hvor lærerne bare kan slappe af, for Kasper har også fået nogle ældre elever til at være holdledere for de små børn. Når pigeraketten har været på besøg, har Kasper også sørget for alt.

Hjælper både spillere og trænere på vej.
Da Kasper i midten af 2019 kunne forudse, at der ville blive mangel på et par trænere, snakkede han ikke bare, men gjorde noget. Han fik fat i to unge fyre, som han så trænertalentet i. De fungerer i dag som medtrænere på U11 og U12 sammen med Kasper og U11 træneren, Morten Tubæk.

Kasper påtager sig derved 2 vigtige opgaver. Han har hovedansvaret for spillerne, men han påtager sig også ansvaret for, at de to trænere bliver uddannet som trænere. De skal ikke bare kigge på og kopiere Kaspers øvelser; de skal selv planlægge og udføre og være klar til at gå i dialog med Kasper om træningen.

Gennem dialog bliver man bedre.
Mange trænere er meget følsomme over for kommentarer til eller kritik af deres træning. Her er Kasper helt modsat; han vil meget gerne have, at man kigger på træningen og giver ham feed back. Hans bedste udfordrer gennem flere år har været en af OB’s mirakelmagere fra Madrid, Carsten Detlefsen, med hvem han har trænet de nuværende U12 spillere, siden de var seks år. Kaspers holdning er, at man altid kan blive bedre, og med 8 timers samvær med sit hold på græsset eller halgulvet pr. uge er der meget at planlægge.

Kasper er meget bevidst om, at det er nu i den gyldne læringsalder det vil sige i U11 og U12, der skal trænes teknik. Og samtidig skal det være muligt at overføre det, der læres under træningen til kampene. DTU’s træningsøvelser har i høj grad kunnet hjælpe med at få progression i træningen, så der ikke bliver gentagelse på gentagelse af noget tidligere lært, men at han hele tiden udfordrer spillerne ved at ændre på betingelserne, så spillerne får nye og sværere betingelser.

Lærte at spille fodbold i Nakskov.
Kasper startede ellers sin aktive spiller som barn i Nakskov Boldklub på 3. og 4. holdet, hvor trænerne kunne se, at disse børn nok ville have det sjovest ved bare at spille på to mål. Det var nok også det, som passede bedst til trænernes forudsætninger. Men en tur til turnering i Spanien blev det også til, husker Kasper tydeligt, især da de bedste spillere kun skulle til Holland.

Lolland er jo en ø, man flytter væk fra, så Kasper kom til Ubberud tæt på Europamesteren, Richard Møller Nielsens fødested. Sønnen var 5 år og skulle spille fodbold, Kasper kiggede på, blev derefter assistent og derefter træner for det bedste hold på sønnens årgang. Carsten Detlefsens søn spillede på samme årgang, og de to fædre kunne forudse en katastrofal nedgang i UIF’s børne- og ungdomsafdeling med ingen udfordringer til spillerne.

Der skulle to udefra til for at skabe forandring.
Først forsøgte man, at få skabt fælleshold mellem fem klubber i Odense vest. Det viste sig umuligt. Derefter blev der i 2016 skabt kontakt mellem Peter Carstensen fra Korup IF og Kasper. Begge to, som var tilflyttere langvejs fra, kunne se, at hver for sig når man intet, men sammen kunne man blive stærk. Et problem var, at det kunne de to klubber ikke, for der ligger en å mellem de to byer. Traditioner, gammelt nag og intriger skulle overvindes. Kasper gav ikke op. Der måtte kunne findes kompromisser mellem to fodboldkulturer. Fx træner og spiller man kamp i både Korup og i Ubberud. Der trænes om vinteren, hvor der er halplads.

Mindst en af skeptikerne har undskyldt over for Kasper, at det var det rigtige, man begyndte på i sommeren 2017, for nu er der masser af børn på banerne om sommeren.

Nu er der skabt et positivt grundlag for fremtiden.
Kasper er ikke en ildsjæl, der nærmer sig slutningen. Det skulle da lige være slutningen på begyndelsen, for nu er der sat noget i gang, som der er perspektiver i. Hans nuværende U12 hold, som bliver til U13 efter sommerferien, skal være det hold, som lukker gabet mellem ungdomsafdelingen og seniorafdelingen.

Skulle man mangle et mål at gå efter, behøver man blot at sigte på U13 pigerne, som vandt Fyens Stiftstidendes uofficielle fynsmesterskab i indefodbold.

Af Jørgen Hansen